Eerste stap:overleg met Kees Mosterd van de firma 'Orkaboten'


Aan de hand van mijn ervaringen had ik een technisch grondplan getekend. Samen met Kees van 'Orkaboten' werd er overlegd wat er mogelijk was en hoe we dit zouden realiseren. Alle ruimte zou optimaal moeten benut worden! Om een beeld te krijgen van de werkelijke afmetingen heb ik verschillende uren tekeningen gemaakt, op ware grote, op de grond van mijn garage..

Tweede stap: mal voor het onderschip maken

Van houten platen werd er vertrokken om een compleet nieuwe mal te maken voor een onderschip. De lengte-breedte verhouding werd gekozen op 5.35 m op 2.10 m. Deze afmetingen werden bewust gekozen voor zowel vaareigenschappen als voor de functionaliteit van de binnenruimte. De langsribben op het onderschip werden scherper gemaakt voor de drifteigenschappen.De V-vorm naar de neus toe ook iets dieper om beter je lijn te houden in het water en om de neus niet 'zweverig' te maken bij het gebruik van de elektromotor achterop.
Orkaboten is nog een van de laatste firma's die de kennis in huis heeft om een compleet nieuwe mal te maken.

Aangepast onderschip, scherpere langsribben en links en rechts negatieve draagvlakken voor optimale 'lift'

Helemaal naar wens! De boot krijgt vorm!

Derde stap: mal voor het binnenschip maken


Met veel schuur-en zaagwerk komt er een complete boot tot stand...Vakmanschap leeft nog!


Het binnenschip in 'negatief' klaar om een mal van te maken.

Vierde stap: binnenschip en onderschip samenstellen

Nadat er rond het houten binnenschip een negatief-mal is getrokken kan er in deze laatste voor het eerst een polyesteren binnenschip worden vervaardigd.

Snel en agressief snuitje...

Groot voor-en achterdek zonder de stuurconsoles. Deze consoles kunnen als optie later bijgeplaatst worden.

Vijfde stap: testen!


Nadat de twee consoles met de respectievelijke stoeltjes waren geplaatst werd de krachtbron van Evinrude aan de spiegel vastgemaakt. Als je de boot dan in combinatie ziet weet je dat het plaatje klopt! Toevallig op de koudste dag van het jaar (-12!) hadden we besloten om een proefvaart te doen. Ik kon het bijna niet houden van de stres zo benieuwd was ik!

Stabiliteit testen, met twee gezonde mensen aan één kant: geen probleem!

Met een slordige 65km/u over de zee scheuren bij -12, gekkenwerk! De euforie was echter zo groot dat je de koude al snel was vergeten. De 'Killer Whale' vaart als geen ander, hij overtreft de stoutste dromen!

Zesde stap: afwerking

Een belangrijke stap in het vervolledigen van het groeiproces van de 'Killer Whale' is de afwerking. Voor het tapijt werd gekozen voor een zeer hoogwaardig tapijt dat een UV index heeft van meer dan 8000 uren in constant zonlicht, zonder dat er enige verkleuring optreedt. De schuurbestendigheid van dit tapijt is enorm hoog. Een belangrijk pluspunt is dat dit tapijt niet 'gelust' is. Dit zorgt ervoor dat er bijna geen enkele haak in blijft vasthaken.Voor de stoelen werden Century stoelen gekozen welke de best verkrijgbare stoelen van het moment zijn. Verdere details rond de afwerking en de gebruikte materialen kan je vinden onder de rubriek ' Praktische info'

Laatste stap: Wrapping


Om de boot helemaal in primeur aan het publiek voor te stellen werd de boot als laatste stap in de firma 'Signmania' gewrapt. Een geweldig proces van een folie die rond de boot wordt gedaan om daarna met een uiterste precisie uit gesneden te worden rond de contouren van de boot. Deze folie 'vulcaniseerd' eigenlijk met het basismateriaal zodat het absoluut niet los komt!

© Predaguide 2012